دهــــلاویــــــــه

دهلاویه
دهــــلاویــــــــه

بسم الله الرحمن الرحیم
آجرک الله یا صاحب الزمان
السلام علیک یا فاطمه الزهرا
یا ابوفاضل مددی
عباسم و در پی خطر می گردم
اطراف خیم تا به سحر می گردم
صد بار اگر علقمه را فتح کنم
هر بار دوباره تشنه بر می گردم
این وبلاگ جهت خشنودی حضرت مهدی عج ایجاد شده و هر گونه کپی برداری از این وبلاگ باعث خشنودی ائمه عصمت و طهارت می گردد.

یا علی التماس دعا.
العبد الحقیر سید مجتبی علمدار.

بهترین دل نوشته ها
    • در دست راه اندازی
  • بایگانی

    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
    دفاعیات حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها

    فصل یک
    (دفاعیه سوم)

    مقدمه

    در این بحث به اسناد مربوط به جمع کردن هیزم بر در خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرداخته می شود.

    هیزم انباشته

    ای شمایان، گوش فرا دهید!
    ای کسانی که می پندارید افسانه می بافم،
    اندکی نگذشت که فریادی زجر آگین تر برخاست و غرید: ای سپاهیان من، هیزمی هموار کنید، چون می خواهم خانه ای که بر تقوی اساسش نهاده اند، با زبانه سوزان آتش، لیسیده شود، تا برآن، یادگار جبت و طاغوت را بتوان نگاشت! چرا که دوزخیان مسکین، از بی همزبانی در دریای آتش، آزرده ترند تا از زبانیه ی زبانیه ها، و من برای شان می خواهم از خویشتن، شب نشین لیله النار هموار کنم.
    آتش افکندن بر خانه ی فاطمه؟!
    آیا شرم نکردند از آن خانه ای که رسول خدا هر صبحگاهان، عطر سلامی آسمانی بر آن می افشاند؟
    بیچارگان نمی دانستند دوزخی که اکنون برای خود ساخته اند، خوف انگیزتر است از جهنم موعودشان؛ و جهل اندر جهلشان نمی گذارد که این حقیقت را دریابند!
    آری، فرمان بر آن شد تا هیزم بیاورند برای سوزاندن بیت الله.

    مستندات این دفاعیه
    مدرک اول

    قال ابن ابی الحدید فی شرح نهج البلاغه:
    «قال المسعودی: وکان عروه بن الزبیر یعذر اخاه عبدالله فی حصر بنی هاشم فی الشعب، و جمعه الحطب لیحر قهم و یقول: انما یدخلوا فی الطاعه، فتکون الکلمه واحده، کما فعل عمر بن الخطاب ببنی هاشم لما تاخروا عن بیعه ابی بکر، فانه احضر الحطب لیحرق علیهم الدار. »
    مسعودی می گوید: عروه بن زبیر برادرش عبدالله{بن زبیر بن عوام} را در محاصره بنی هاشم در دره ای{در مکه} و جمع آوری کردن او هیزم را برای آتش زدن آنان{در وقایع مربوط به سالهای دهه ششم و هفتم هجری که آل زبیر به دنبال کسب حکومت بودند} معذور می دانست و می گفت:
    او این کار را برای این کرد که تفرقه و پراکندگی ایجاد نشود و مسلمانان با هم اخلاف نکنند و آنان (بنی هاشم) نیز به اطاعت او در آیند و در نتیجه با هم متحد شوند، همانطور که عمر بن خطاب این کار را با بنی هاشم کرد، وقتی آنان (امیر مومنان و صدیقه طاهر سلام الله علیها)از بیعت با ابوبکر درنگ کردند.

    سند اهل سنت:

    شرح نهج البلاغه 20/ 147 (طبع: موسسه ی اسماعیلیان) {ابن ابی الحدید م.  656}

    تحریف اول:

    کان عروه بن الزبیر یعذر اخاه اذا جری ذکر بنی هاشم و حصره ایاهم فی الشعب و جمعه لهم الحطب لتحریقهم و یقول انما اراد بذلک ارهابهم لیدخلوا فی طاعته کما ارهب بنو هاشم و جمع لهم الحطب لاحراقهم اذا هم ابوالبیعه فیها سلف.
    عروه بن زبیر برادرش را وقتی صحبت از ماجرای بنی هاشم و محاصره کردن او آنان را در دره و جمع آوری کردن او هیزم را برای آتش زدن آنها به میان می آمد، معذور می دانست و می گفت: او این کار را کرد تا آنان را با ترساندن، به اطاعت از خود وادار کند، همان گونه که در قبل نیز بنی هاشم ترسانیده شدند و برای آتش زدنشان هیزم فراهم و جمع آوری شد، آن هنگام که آنان از بیعت با پیشینیان امتناع کردند.

    سند اهل سنت:

    مروج الذهب (چاپ بولاق 1283 هـ ق) 2/ 79 و (چاپ الازهریه 1303 هـ ق)2/ 72 و (دار الرجاء- مصر، قاهره 1357 هـ ق) و (چاپ دار الحجره - قم) 3/ 77 و (چاپ میمنیه) 3/ 83 {مسعودی م.  346}

    تحریف دوم:

    و حدث النوفلی فی کتابه فی الاخبار، عن ابن عائشه، عن ابیه، عن حماد بن سلمه، قال: کان عروه بن الزبیر یعذر اخاه اذا جری ذکر بنی هاشم و حصره ایاهم فی الشعب و جمعه لهم الحطب لتحریقهم.
    و یقول: انما ادار بذلک ارهابهم لیدخلوا فی* طاعته اذا هم ابوا البیعه فیما سلف، و هذا خبر لا یحتمل ذکره هنا، و قد اتینا علی ذکره فی کتابنا فی مناقب اهل البیت و خبارهم المترجم بکتاب حدائق الاذهان.
    * کتمان حقایق و دست بردن در منابع تاریخی، نشانه ای است گویا به اینکه متعصبان اهل سنت در قبال توجیه این جنایت، جواب قانعی نداشته اند و چاره ای جز به حذف شده عبارت زیر است:

    «کما ارهب بنوهاشم و جمع لهم الحطب لاحراقهم»

    سند اهل سنت:

    مروج الذهب (فی المکتبه المشامله) 1/ 381 {مسعودی م.  326}

    مدرک دوم

    « عن سلمان و عبدالله بن عباس قالا: ... فَوَثَبَ عمرُ غَصبانَ فنادی خالد بن ولید و قنفذا فامرهما ان تحملا حطبا و نارا... »
    از سلمان و عبدالله بن عباس نقل شده که گفتند: عمر غضبناک بر خاست و خالد بن ولید و قنفذ را صدا زد و به آن دو دستور داد که هیزم و آتش بیاورند.

    اسناد شیعه:

    1. کتاب سلیم / 386 {سلیم بن قیس الهلالی م.  90}
    2. بحار الانوار 43/ 197 و 28/ 299 {علامه مجلسی م.  1110}

    مدرک سوم

    «عن فاطمه الزهراء سلام الله علیها: ... فجمعوا الحطب الجزل علی بابنا و اتوا بالنار لیحرقوه و یحرقونا ...»
    ... پس هیزم زیادی در کنار درب خانه ما جمع کردند و آتش آوردند که در را بسوزانند و ما را نیز بسوزانند...

    اسناد شیعه:
    1. بحار الانوار 30/ 348 {علامه مجلسی م.  1110}
    2. مجمع النورین /147 {ابوالحسن مرندی م.  1349}
    3. بیت الاحزان /121 (مطبعه امیر) {شیخ عباس قمی م.  1359}

    مدرک چهارم

    «نقد ابن خیزرانه { ابن جیرانه، ابن خزانه، ابن خنزابه } فی غُرَرِه قال زیدبن اسلم کنت مِمَّن حَمَل الحطب مع عمر الی باب فاطمه حین امتنع عَلِی و اصحابه عن البیعه... »
    ابن خیزرانه در کتاب غرر، از زید بن اسلم روایت می کند که من از جمله کسانی بودم که به هنگام خودداری علی علیه السلام و یارانش از بیعت، به همراه عمر هیزم به طرف درب خانه فاطمه سلام الله علیها بردیم...

    اسناد شیعه:

    1. مثالب النواصب /419 {ابن شهر آشوب م.  588}
    2. الطرائف / 239 {سید بن طاووس م.  664}
    3. نهج الحق و کشف الصدق / 271 {علامه حلی م.  726}
    4.  احقاق الحق/ 228 و (شرح احقاق الحق) 2/ 373 {قاضی نوالله شوشتری}
    5. شفاء الصدور فی الحاشیه 1/ 279 {علامه ابوالفضل تهرانی}
    6. ما ساه الزهراء 2/ 97 و 201 {علامه عاملی}
    7. الهجوم علی بیت فاطمه /182 {عبد الزهراء مهدی}

    سند اهل سنت:

    فلک النجاه / 121 قریب بهذا المضمون{علی محمد فتح الدین الحنفی م.  1371}

    مدرک پنجم

    «عن ابی جعفر علیه السلام: و ذلک الحطب عندنا نتوارثه ... »
    آن هیزم (که از آتش زدن درب باقی مانده) نزد ما موجود است و آن را (به عنوان سند مظلومیت فاطمه زهرا علیه السلام از یکدیگر به ارث می بریم ...)

    سند شیعه:

    دلائل الامامه (ط. الغری) /238 و (ط: مرکز الطباعه و النشر فی موسسه البعثه) / 455 {طبی م. قرن 4}

    مدارک دیگر

    جمع آوری هیزم، پشت درب خانه امیرالمومنین علیه السلام در اسناد زیر هم آمده است:

    اسناد شیعه:

    1. کتاب سلیم / 150 {سلیم بن قیس الهلالی م.  90}
    2. تفسیر عیاشی 2/ 308 {عیاشی م.  320}
    3. المستر شد / 225 فی الهامش{محمد بن جریر الطبری الامامی م. قرن 4}
    4. کامل بهائی / 307 {شیخ عماد الدین الطبری م. قرن 7}
    5. نوادر الاخبار (تحقیق انصاری قمی) / 183 {فیض کاشانی م.  1091}
    6. البرهان (ط. اول دارالتفسیر فطع رحلی) 2/ 435 و (ط. آخر) 2/ 424 {سید هاشم بحرانی م.  1107}
    7. بحار الانوار 30/ 293 و 53/ 18 و 28/ 231 {علامه مجلسی م.  1110}
    8. شرح اقاق الحق 33/ 360 {سید المرعشی النجفی م.  1411}
    9. تشیید المطاعن 1/ 433 - 434 {سید محمد قلی نیشابوری م.  1268}
    10. الغدیر 5/ 372 {علامه امینی}
    11. مستدرک سفینه 8/ 405 {آیت الله نمازی}
    12. الکنی والالقاب 1/ 386 {شیخ عباس قمی م.  1359}
    13. بیت الاحزان / 82{شیخ عباس قمی م.  1359}

    اسناد اهل سنت:

    1. الامامه والسیاسیه 1/ 12 (تحقیق: الزینی) 1/ 30 (تحقیق: الشیری) 1/ 12 (ط. منشورات رضی) {ابن قتیبه م. 276}
    2. انساب الاشراف 1/ 587 و 2/ 269 {البلاذری م.  279}
    3. العقد الفرید 5/ 12 {ابن عبد ریه م.  328}
    4. موتمر علمای بغداد / 181 (تحقیق سید مرتضی رضوی){مقاتل بن عطیه م.  525}
    5. شرح نهج البلاغه 20/ 147 {ابن ابی الحدید م.  656}
    6. اعلام النساء / قسمت حرف فاء {عمر رضا کحاله}
    7. عمر بن الخطاب / 183 {عبد الرحمن احمد البکری}

    نظرات (۲)

    سلام. بسیار عالی بود. به من هم سر بزن. نظر یادت نره.
    سلام 
    بسیار عالی
    """فاطمیون"""
    منتظرته-ب روزیم 
    eheyat.blog.ir
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی